Τρίτη 17 Μαρτίου 2009

μια υποψία


12. Υποψία; Σε όλη του τη ζωή έστηνε ένα μαρτύριο, έναν αγκαθερό δρόμο που έπρεπε να βαδίσει ξυπόλυτος, για να φτάσει στην αγιότητα (σε μία κάποια αγιότητα). Καταδικάστηκε σε θάνατο και βρέθηκε να περιμένει εκτέλεση, ουσιαστικά χωρίς λόγο, πέρασε τέσσερα χρόνια από τη ζωή του στο σπίτι των πεθαμένων, πλατσούρισε σε πολιτικές ντρόγκες αξιοθαύμαστης γκάμας. 'Ησαν ευάλωτος στην κολακεία όσο και κομπλεξικός, δημαγωγός γεμάτος στερεότυπα θεσμικού και εθιμικού τρόμου, γεμάτος με ιδεοληψίες αυτοοικτιρμού, νάρκισσος όσο και εγωπαθής, πολιτικά εκκρεμής όσο και μεσσιανικά σωτηριολόγος. Πιθανώς όλα αυτά να τα λογαριάσουμε για κρίκους στην αλυσίδα: φαντασιωνόταν αμαρτίες και μεταστροφές, όπως αυτή του Σαύλου στο δρόμο προς τη Δαμασκό. Στην καρδιά της παραφοράς του: η βία του ανθρώπου προς τον άνθρωπο – η βία μέχρι το τέλος. Δεν είχε σκοτώσει ποτέ του· μα αρκεί ο μπαλτάς του Ρασκόλνικοφ για να φανεί περίτρανα πως είχε ετούτον τον μπαλτά από καιρό κρυμμένο κάτω από την αμασχάλη του, πως ε ί χ ε αυτόν τον επικείμενο φόνο μέσα του. Και μετά τον Ρασκόλνικοφ δεν μπορούμε πια να κρυφτούμε: τον έ χ ο υ μ ε όλοι – και τον μπαλτά και τον φόνο. Οι μαρτυρίες του Στράχοφ και του Τουργκένιεφ είναι εμπαθείς: μα κι οι δυο τους αναφέρονται σε ένα κορίτσι που ο Ντοστογιέφσκι έλεγε (: ομολογούσε;) πως είχε βιάσει – δεν έχουμε τίποτε περισσότερο. Ο Σταβρόγκιν βιάζει, ο Στριβιγκαΐλοβ βιάζει, ο Σμερντιάκοφ βιάζει. Ποιός είναι ποιός;



Θανάσης Τριαρίδης, Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Τα γυμνά μάτια ή το πώς να ζεί κανείς με τον μπαλτά (έκδ. Σαιξπηρικόν, Θεσσαλονίκη 2008, σσ. 14-15). [Ολόκληρο κι εδωδά].


6 σχόλια:

Σπύρος Γιανναράς είπε...

Δεν νομίζω ότι όλη του η προσωπικότητα κι όλη του η ζωή είναι ένα άθροισμα ομοιόμορφων και ομοειδών κρίκων. Αυτό μάλλον αποτελεί χαρακτηριστικό της νεωτερικής ισοεδωτικής (όλα στο ίδιο/ίσο επίπεδο)ανάγνωσης του κόσμου. Οσο για τον επικειμένο φόνο που όλοι μας κουβαλάμε μέσα μας, την φονικότητά μας, δηλαδή αυτό που ενυπάρχει εν δυνάμει μέσα στον "αμελητεό" σπόρο που καλούμε εγωισμό, αυτή είναι μια μεγάλη αλήθεια και μια μεγάλη οδός, στο τέρμα της οποίας βρίσκεται αυτό το τεράστιο δέντρο που ονομάζουμε αγιότητα.
Σε καλημερίζω.

Υ.Γ. Συγγνώμη για τον αποφαντικό χαρακτήρα των σκέψεών μου...

το θείο τραγί είπε...

Οι σκέψεις μας είναι το ζητούμενο και είναι καλοδεχούμενες. Ο Τριαρίδης είναι τα μάλα καυστικός για τον Ντοστογιέφσκυ. Τού σούρει πολλά, ήδη σε αυτό το απόσπασμα. Και δημιουργεί ερωτηματικά. Σ' ευχαριστώ για την παρέμβασή σου. Ο ίδιος.

Ανώνυμος είπε...

Ε,άς πάει ο Τριαρίδης να ζήσει τέσσερα χρόνια στον Κορυδαλλό να ιδούμε τι μπαλτά θα τραβήξει.

Ολο λέξεις, οι περισσότεροι γραφιάδες, και ζωές τακτοποιημένων γκρινιάρηδων μικροαστών.

Σπύρος Γιανναράς είπε...

Ψάξε να βρεις το βιβλιαράκι (55 σελ) «Ο Ντοστογιέφσκι διαβάζει Χέγκελ στην Σιβηρία και κλαίει» του Λάζλο Φοντένυι. Εκδόσεις Αρμός. Είναι ένα μικρό αριστούργημα...

το θείο τραγί είπε...

Τhanks, καλέ μου φίλε. Θα το ψάξω.

το θείο τραγί είπε...

"όσο για τον Ντοστογιέφσκι, επίσης σχετικά με τους δημίους, παρατηρεί τη λεπτότητα του πολιτισμού: "Παρατηρήσατε, τάχα, πως οι πιο εξιδανικευμένοι αιματοχύτες, σχεδόν όλοι γενικά, ήταν οι πιο πολιτισμένοι κύριοι;". "Τα ζωώδη ένστικτα βρίσκονται εν σπέρματι σχεδόν σε όλους τους συγχρόνους μας", γράφει στα απομνημονεύματά του από τη Σιβηρία"...


«Ο Ντοστογιέφσκι διαβάζει Χέγκελ στην Σιβηρία και κλαίει» του Λάζλο Φοντένυι, έκδ. Αρμός, Αθήνα 2008, σσ. 55-56)